Naar hoofdcontent

Update Oxford-reis

Zaterdag

Nadat iedereen elkaar hun eigen krankzinnige verhalen over de gastgezinnen verteld had op het Meeting Point, vertrok de bus naar het centrum van Oxford.

Eenmaal aangekomen volgde er een uurtje vrije tijd, de heren scoorden een lekkere cappuccino terwijl de dames de winkels onveilig maakten. Hierna volgde een gezamenlijke rondleiding door de stad en zagen we de vele Oxfordse Colleges en studenten. Er heerst grote rivaliteit tussen het tiental colleges in Oxford op het gebied van sport, literatuur en wetenschap. Maar waarom ga je nou juist naar Christ Church College and niet naar het Trinity College? werd er gevraagd, en dit is grotendeels afhankelijk van de leraren en vakken die er gegens worden. Er werd ons ook verteld dat het vandaag in Oxford 'Matriculation Day' was, de dag dat 9000 nieuwe studenten officieel toetreden tot de Universiteit. Een ander niet onbelangrijk detail is dat het collegegeld een magistraal bedrag van £9000 per schooljaar bedraagt en dat Oxford een dure plek om te leven is en je totale uitgaven al gauw rond de £15000 per jaar uitvallen.

Na zelf wat door de stad gestruind te hebben werden we tegen 2 uur bij Oxford: Castle Unlocked opgewacht door een te enthousiaste piraat. Hij fungeerde als onze gids door het voormalige kasteel en gevangenis. Later die dag hebben we New College bezocht, een 650 jaar oud College waar onder andere Harry Potter filmscenes zijn gemaakt.

Toen de avond viel zijn we naar een Evensong in Christ Church Cathedral geweest. Een jongens- en mannenkoor. Er werden kerkelijke liederen gezongen en sommigen van ons probeerden mee te zingen met het prachtige Oud-Engels. Wat mevrouw de Knoop nog opmerkte was dat de diensten altijd 5 minuten later beginnen dan de reguliere kloktijd omdat de kerk nog vasthoudt aan de Oud-Oxfordse tijd en dus niet aan de Greenwich Mean Time die in de rest van Engeland gebruikt wordt.

We hebben de avond met z'n allen afgesloten in een gezellige pizzeria in de binnenstad.

Lennard en Robin

Zondag

Vandaag konden we gelukkig iets uitslapen, want we kregen de mogelijkheid om zelfstandig naar Oxford Centrum te reizen. Hier werden we om kwart voor 10 bij het Ashmoleum Museum verwacht. Eerst even opstarten met een bak koffie van Costa en toen kon de dag beginnen. We werden opgesplitst in tweetallen waarin ieder tweetal een hoogtepunt uit het museum moesten beschrijven. Hier hadden we drie kwartier voorbereidingstijd voor. Het Ashmoleum Museum heeft zowel historische voorwerpen als kunst. Hoogtepunten waren bijvoorbeeld de ‘Octopus Jar’ uit Griekenland of een gemummificeerde farao uit Egypte.

‘S middags hebben we Christ Church College bezocht, één van de 38 colleges van Oxford University waar we gisteren ook de Evensong bijwoonden. Zo konden we weer op plekken komen waar we eerder niet bijkomen. Zo hadden we toegang tot the Great Hall, een grote zaal waarin studenten van Christ Church College ontbijten, lunchen en dineren.

Vervolgens gelopen naar de oudste pub in Oxford. Deze bestaat als sinds 1242! Hier hebben we met z’n allen een drankje gedaan. Wat bijzonder was, is dat de eigenaar sinds 1950 een pint bier voor de helft van de prijs rekent als je het puntje van je stropdas afknipt. Er hingen wel meer dan 5000 stukjes stropdas met naam erbij.

Hierna waren we allemaal aardig moe en hadden we om 6 uur de bus naar het meeting point gepakt om bij de gastfamilie te eten. Hier bleven we de hele avond en konden we ons goed voorbereiden op morgen, want het wordt een lange maar mooie wandeldag in the Cotswolds!

Rianne, Lynn en Maaike

Naam:
Email:
Onderwerp:
Bericht:
x

Wat staat er de komende tijd op de agenda

Voorstelling "Klappen voor Bart"
klas 2 havo/vwo

Toetsweken pro
20 november t/m 1 december

Uitwisseling vmbo Finland
20 t/m 24 november

Carmel is...
het beste uit jezelf halen!